Vamos a Taray! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Rozan Veen - WaarBenJij.nu Vamos a Taray! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Rozan Veen - WaarBenJij.nu

Vamos a Taray!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Rozan

06 Februari 2010 | Peru, Cusco

Alweer een week voorbij! Wat gaat de tijd hier snel, ik ben nu al 2 weekjes van huis en morgen begint al weer een nieuw avontuur.. Ik ga naar Taray! Dit is een klein dorpje in de heilige vallei en dichtbij Pisac. We gaan met een groep van tien mensen en zullen de hele week op de campus van de school slapen en les krijgen midden in de natuur. Van daaruit schijn je ook mooie excursies te kunnen doen. Ik ben erg benieuwd!!

Vorige week zaterdag zijn Masja en ik naar museo Inka geweest. Ik vond het niet heel bijzonder... er waren vooral vazen, beeldjes en stenen uit de inka-tijd. Leuk om te zien, maar het waren er zoveel... Aan het einde was er een grote plaat met daarop macchu picchu nagebouwd, we hopen dat we over een paar weken toch nog kunnen gaan...

Daarna een mooie wandeling gemaakt door San Blas. Dit is een schilderachtig wijkje in Cusco met veel schattige winkeltjes. Ook bevindt zich hier de San Blas kerk die we vandaag nog willen bezoeken.

Zondag zijn we naar Sacsayhuaman geweest, ruines van de Inka´s die aan de rand van Cusco liggen. Het complex beslaat een totale oppervlakte van ruim 3000 ha en was vermoedelijk rond 1508 klaar. De zwaarste steen weegt 140 ton! (zie ook weer foto´s). Onze taxichauffeur (een jongen van 21 die doordeweeks studeert en in het weekend werkt in de taxi van zn pa) vond ons geweldig. Hij heeft ons van alles verteld over Sacsayhuaman en ons een rondleiding gegeven gratis en voor niets, wat best wel bijzonder is hier in cusco. Natuurlijk hebben wij hem een dikke fooi gegeven.

Vanaf maandag begonnen de Spaanse lessen weer, dit keer in de ochtend. In de middag was het meestal skypen, internetten, een beetje winkelen en daarnaast ook nog de cathedraal en de kerk op Plaza de Armas bezocht. Ondanks al het gemis geniet ik nog steeds van alle mooie dingen hier en dat blijf ik ook zeker doen!

De hulp aan slachtoffers met het ingezamelde geld gaat gebeuren, maar laat nog een weekje op zich wachten. Omdat het om heel veel geld gaat (ik ben van plan 500 euro) heb ik besloten dit te doen via de school. Darci (medewerker van de school) gaat deze week verschillende dorpjes in de buurt van Cusco bezoeken, daarbij opmaken wat er precies nodig is, hoeveel en welk dorp het hardste spullen nodig heeft. Daarna gaat de school een factuur opmaken en als ik volgende week terug kom uit Taray, gaan we de spullen inkopen en die naar het dorp brengen. Ook al kost dit meer tijd dan ik had gedacht, ik ben toch blij dat de school zo goed uit gaat zoeken waar het geld het beste naartoe kan gaan gaan. dan weet ik in ieder geval dat het goed terecht komt.

Dat ik het meerendeel van het geld ga uitgeven aan de slachtoffers is omdat de school mij heeft laten weten dat mijn sportproject al een goed lopend project is en niet heel veel meer nodig heeft. Natuurlijk komen de rackets nog (kosten overgewicht) die ik heb ingezameld en daarnaast zal ik dan nog rond de 150-200 euro overhouden voor dit vrijwilligersproject. Volgens de school is dit genoeg.

Nu op naar Taray, vamos a taray y hasta semana! ;)

  • 06 Februari 2010 - 17:59

    Mapa:

    lieverd, wat heb je leuke ervaringen opgeschreven in je uitgebreide reisverslag. Als ik je foto's zie komen herinneringen weer boven. Zo te zien is sacayhuaman nog in dezelfde staat als 23 jaar geleden. Het lijkt me een fantastische ervaring een week les te hebben in zo een mooie omgeving. Geniet zoveel mogelijk. Goed dat het verlenen van hulp zo zorgvuldig gebeurt. Liefs en dkus mapa

  • 06 Februari 2010 - 19:39

    Marianne:

    Hoi Rozan, leuk je reisverslag te lezen, je ziet wel veel he en leuke meiden waar je mee bent. Hoop dat je spaans vordert, fijne week toegewenst, liefs, Marianne

  • 07 Februari 2010 - 01:28

    Paulien:

    Wat een mooie foto's Rozan!! Sacsayhuaman ziet er super mooi uit. En dan hoef ik nog niet eens iets te zeggen over het uitzicht over Cusco! Het lijkt helemaal niet op een hele grote stad. Mijn eerste indruk van de foto is een gezellig, mediteraans plaatsje waar je zo even een weekje heen zou gaan. Hopelijk kun je nog wel naar het echte Macchu Picchu. Ik vond het trouwens echt leuk om je even gesproken te hebben afgelopen week. Binnenkort weer een keertje doen? Oo wij gaan deze zomer trouwens naar Amerika met z'n 5en. Daar ben jij toen ook geweest met je ouders toch? Heb er echt super veel zin in. We willen eerst een paar dagen naar NY en Washington om vervolgens door te vliegen naar het westen, waar we een hele tour gaan maken! Wanneer kom jij eigenlijk weer terug in het natte Nederland? Geniet nog van je weekend! Groetjes aan je ouders en Toepie! :D Liefs van ons allemaal, Paulien xx

  • 07 Februari 2010 - 10:35

    Thijs:

    Hee hallow!
    wat een heerlijkheid om half met je mee te mogen genieten... t klinkt allemaal al erg fijn, voel je je ook al compleet op je gemak als je door de stad loopt? ga je al alleen eropuit of dat niet? whie, spannend allemaal! rete sympathiek van die taxichauffeur, is echt een unicum, heb je zn nummer?

  • 07 Februari 2010 - 14:12

    Cor En Rose:

    Dag rozan heerlijk om weer een reisverslag van je te lezen,wij genieten met je mee wat je daar allemaal beleefd. zo leren wij peru ook een beetje kennen. de groetjes en een dikke kus.

  • 07 Februari 2010 - 16:16

    Taeke/Wil:

    Hallo Rozan,
    Ik begrijp tussen de regels door dat je wel wat heimwee hebt maar toch geniet van je tijd in Cusco. Plezierig dat je leuke vriendinnen hebt en een prettig gastgezin. Veel succes met je plannen. Groet van Taeke/Wil.

  • 08 Februari 2010 - 10:02

    Saida:

    Rozan! Leuke foto's: Die steen is keigroott! Het is nog steeds moeilijk te geloven dat je niet gewoon in Adam bent maar aan de andere kant van de wereld saving mankind: You're my hero!

  • 27 Februari 2010 - 09:13

    Taeke En Wil:

    Hallo Rozan,
    Al is het een dag te laat; Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Je hebt nu een hele interessante tijd waar je vast nog vaak aan zult terug denken. Nog veel succes en genoegens en de groeten aan Chris en Addrie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rozan

Lieve vrienden en familie, Op deze blog zijn al mijn reisverslagen te lezen van mijn vorige reis naar Peru en van mijn aankomende reis door Zuid-Amerika. Ook zal ik jullie op de hoogte houden van de uitgaven van het ingezamelde geld voor de vrijwilligersprojecten in Cusco, Peru. Ik hoop jullie enthousiast te maken met mijn reisverslagen! Liefs Rozan

Actief sinds 04 Nov. 2009
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 32923

Voorgaande reizen:

05 Maart 2014 - 05 Juni 2014

Van Buenos Aires naar Cuba

23 Januari 2010 - 20 Maart 2010

Al het moois in Peru

Landen bezocht: