Rust in Arequipa, Onrust in Taray - Reisverslag uit Cusco, Peru van Rozan Veen - WaarBenJij.nu Rust in Arequipa, Onrust in Taray - Reisverslag uit Cusco, Peru van Rozan Veen - WaarBenJij.nu

Rust in Arequipa, Onrust in Taray

Door: Rozan

Blijf op de hoogte en volg Rozan

08 Maart 2010 | Peru, Cusco

Vermoeid, ziekjes, maar toch voldaan begin ik nu alweer aan het 7e reisverslag! Time flies here in Peru...

Het was, afgezien van de busreizen, een heerlijk weekend. Vrijdagavond zijn we naar Arequipa vertrokken en zaterdagochtend kwamen we aan in Casa De Avila, een hostel met een prachtige tuin. Na wat uurtjes te hebben geslapen zijn we snel Arequipa ingegaan om zoveel mogelijk te genieten van deze stad in de weinige tijd die we hadden. We hebben 2 uur rondgedwaald in het Monesterio, een prachtig klooster dat tot 1970 in gebruik is geweest. Nu wonen er nog steeds nonnen, maar in een ander afgesloten deel. Het was net een dorpje! We liepen door schattige straatjes met overal rode geraniums en verdwaalden af en toe binnen de blauw- en roodgeschilderde muren. Ondanks dat het natuurlijk een verschrikking voor die nonnen moet zijn gweest dat ze helemaal geen contact mochten hebben met vrienden en familie, ze woonden hier wel in een oase van rust.

Zondag hebben we het Museo Santuarios Andinos bezocht. Dit museum vertelt het verhaal van Juanita. Een meisje dat 500 jaar geleden door de inka´s boven op de vulkaan Mitsi (6500 meter!) is geofferd om de goden gunstig te stellen. Door de kou is haar lichaam in goede staat bewaard gebleven: organen, lichaamsdelen en zelfs sommige delen huid zijn nog intact.. alleen dan wel weer jammer dat ze van januari t/m mei niet in het museum aanwezig is vanwege onderzoek. Maar er zijn veel meer kinderen gevonden boven op vulkanen en bergen in de buurt van Arequipa, Cusco en ook in Bolivia en Argentinië. Zeer indrukwekkend hoe archeologen zware tochten hebben gemaakt om Juanita en andere kinderoffers te vinden met daarbij kleine offers zoals beeldjes, schaaltjes en tasjes.

Daarna was de kathedraal aan de beurt die meteen in het oog springt als je plaza de armas op loopt. Bij stom toeval stapten we de kathedraal aan de andere kant uit en belandde in één van de vele schattige straatjes van Arequipa. Bloemen en terrasjes. Lekker een jugo gedronken! Qué tranquille... Het klimaat is heerlijk warm (voor het eerst in driekwart broek gelopen en slippers!). Het was frustrerend dat we hier maar 1 nacht konden blijven en daarna weer terug moesten naar het noodweer in het koude Cusco.. Maar natuurlijk zijn we verantwoordelijk voor het vrijwilligersproject en voor al die lieve kindjes hebben we dat ook zeker over!

En ja.. noodweer. Afgelopen twee weken heeft het weer ontzettend veel geregend in Cusco en omgeving. Wanneer houdt het nou een keer op? Het water is toch op een gegeven moment wel op? Moeder Natuur kan af en toe ontzettend oneerlijk zijn.. Taray is vorige week helemaal verwoest. Wat een schok. De rivier die door Taray loopt is in korte tijd met zoveel water toegenomen dat huizen met daarin ook families zijn meegesleurd. 25 doden en 9 vermisten. Toen ik het hoorde, voelde ik me zo machteloos. Al die mensen die we dekens en eten haddebn gegeven...het oude vrouwtje... De school is meteen inzamelingsacties gaan opzetten en vroeg ook aan mij of ik mee wilde gaan dit weekend. Wat moest ik doen? Niet naar Arequipa gaan en misschien ook wel al het andere ingezamelde geld aan Taray geven? Dan de projecten laten zitten? Nee... ik heb uiteindelijk besloten het oorspronkelijke plan aan te houden.. de situatie in Taray is zo erg beyond our hands now. We kunnen geen huizen bouwen met 500 euro.. dus het geld gaat naar de projecten. Mijn eigen project heeft een lijst gemaakt met benodigde spullen die we deze week gaan kopen. Morgen of overmorgen ga ik naar het project van Masja om te kijken wat ze daar nodig hebben en daarnaast ga ik ook met Lucretia naar een ander arm project. Op deze manier kunnen we het geld eerlijk verdelen!

Aankomend weekend is alweer mijn laatste weekend en die ga ik dan ook volop benutten! We gaan naar Puno om de drijvende eilanden in het Titicacameer te bezoeken, iets wat ik absoluut niet wil missen!

Besos de Cusco, R.

  • 08 Maart 2010 - 23:55

    Mapa:

    lievert, wat een pech die buikloop. veelrijst eten en water of thee drinken. Je prachtige foto's herkennen we. Het is een heerlijke relaxte mooie stad. Je hebt een goede beslissing genomen om daar naar toe te gaan. Helaas kan je niet tegen natuurgeweld op. Succes met je eigen project en ondersteunende activiteiten. dkus mapa

  • 09 Maart 2010 - 15:48

    Cor En Rose:

    Dag rozan je maakt heel wat mee daar, maar je moet ook een beetje om je zelf denken,en van de korte tijd dat je daar nog bent genieten. eric en marco zitten in mexico en komen gelijk met jullie terug. verder gaat alles oke hier. de groetjes van ons.

  • 09 Maart 2010 - 20:27

    Brian En Eveline:

    Hi lieve Rozan,
    Wat een intensieve periode weer voor je. En erg vervelend dat je ziek was. Toch fijn dat je zo'n mooi weekend had. Hoewel het natuurlijk zo in schril contrast staat bij de ellende van overstromingen en mensen die het niet overleefd hebben.
    Wel een goede keuze om toch te blijven inzetten op de projecten die je al had gekozen. Ook al blijft een dilemma en kun je zeker niet alles oplossen.
    Geniet ook nog heel erg van de laatste weken daar!
    Liefs, Brian en Eveline

  • 09 Maart 2010 - 22:37

    Marianne:

    Lieve Rozan, wat een rampen gebeuren er toch overal door het weer. Triest voor al die mensen, fijn dat jullie nog wat kunnen doen af en toe. Veel succes nog met je projecten en geniet nog even van alle mooie dingen en van de lieve mensen daar, goeie reis terug en groetjes aan Christine en Addrie als je ze weer ziet, daaaag, liefs, Marianne

  • 12 Maart 2010 - 15:39

    Mieke:

    Dag Rozan, ik vind het zo leuk dat ik steeds via de site van Masja op de jouwe kan komen en het verhaal van jullie ervaringen dan nog eens lees zoals jij het vertelt. Je foto's van het sportproject geven een heel goed indruk vn hoe het was. En zo leuk dat ik dan Masja ontdek op een foto van jou in Arequipa. Fijn dat je weer beter bent. Ik hoop dat jullie een heel mooi weekend krijgen bij het Titicaca meer.Lieve groet, Mieke, moeder van Masja

  • 15 Maart 2010 - 23:00

    Justin:

    Hoi Rozan,
    Veel mooie en trieste verhalen. Snap dat je je af en toe machteloos en moedeloos voelt. Gelukkig zal je hulp en aanwezigheid in ieder geval nooit voor niets zijn, vergeet dat niet! In ieder geval; maak er nog enkele mooie dagen van en denk inderdaad vooral ook aan jezelf. Ik hoop dat de regen in de laatste paar dagen eens een keertje op is. Nog heel veel plezier dus deze week en alvast een hele goede reis terug! Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rozan

Lieve vrienden en familie, Op deze blog zijn al mijn reisverslagen te lezen van mijn vorige reis naar Peru en van mijn aankomende reis door Zuid-Amerika. Ook zal ik jullie op de hoogte houden van de uitgaven van het ingezamelde geld voor de vrijwilligersprojecten in Cusco, Peru. Ik hoop jullie enthousiast te maken met mijn reisverslagen! Liefs Rozan

Actief sinds 04 Nov. 2009
Verslag gelezen: 312
Totaal aantal bezoekers 32931

Voorgaande reizen:

05 Maart 2014 - 05 Juni 2014

Van Buenos Aires naar Cuba

23 Januari 2010 - 20 Maart 2010

Al het moois in Peru

Landen bezocht: