Qué Semana Bonita! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Rozan Veen - WaarBenJij.nu Qué Semana Bonita! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Rozan Veen - WaarBenJij.nu

Qué Semana Bonita!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Rozan

14 Februari 2010 | Peru, Cusco

Wauw, wat een week.. Waar te beginnen..?

Zondag zijn we met een groep van tien mensen vertrokken naar Taray, een dorpje vlakbij Pisaq. De school is eigenlijk een grote villa, met een stuk of 8 kamers. Het is er knus en we krijgen in de ochtend les in de ´woonkamer´. Sonya en Raul zorgen voor het eten, het huishouden en gaan mee op excursies. Wat een lieve mensen zijn dit en ook hun zoontje Raulcito van 5 jaar oud is een schatje.
Aangekomen in taray hebben we meteen een hobbelige motortaxi naar Pisaq gepakt en daar de markt een beetje leeggekocht. Wat hebben ze hier toch mooie hebbedingetjes..!

Maandag zijn Masja, Annebel en ik naar een watervalletjes gewandeld in de buurt van de school. Onderweg kwamen we een vrouwtje tegen: ´Mira la Rata!´ Kijk de rat! ze had een gevilde rat met een opengesneden buik in haar handen. blééh het was niet om aan te zien.. maar tergelijkertijd realiseerde ik mij dat ik nu op het platteland was: het leven hier is arm en dat was ook te zien in het kleine dorpje waar we sliepen. Het platteland is prachtig qua natuur, maar moeilijk en hard voor het leven van de Peruanen. Hier werden we ook mee geconfronteerd toen we dinsdag naar Salineras gingen en onderweg door het dorpje Urubamba reden.. ik heb nog nergens zoveel schade van de hevige regenval gezien als daar: aan beiden kanten van de weg waren huizen ingestort en mensen op zoek naar overgebleven spulletjes, de puin aan het opruimen en proberen weer een nieuw leven op te bouwen.. ja, het platteland is mooi maar tien keer zo zwaarder als het leven in een stad zoals Cusco...

Salineras was fasscinerend.. deze plek ligt tegen een bergwand aan en bestaat uit verschillende vlaktes waar zout wordt vervaardigd.Normaal gesproken zijn deze vlaktes spierwit, maar weer zorgt die verdomde regenval ervoor dat de ´zoutoogst´ totaal is mislukt en de vlaktes er nogal modderig uitzien. Desalniettemin was het mooi!

Woensdagmiddag begonnen we met zn drietjes heel vredig aan een wandeling. Het doel was om één van de bergen rondom taray te beklimmen naar de top. Het was heerlijk weer en vol goede moed trotseerden we de berg gedurende een aantal uur. We hadden nog zo´n half uurtje te gaan tot de top toen het weer plotseling omsloeg.. het begon te druppen. Maar druppels hielden ons natuurlijk niet tegen! totdat het onweer losbarstte en de druppels veranderden in grote hagelstenen.. en dat deed PIJN. met een hempje en daaroverheen alleen een regenjasje kwamen die hagelstenen hard aan. En dan hadden we nog het onweer waar we ineens midden inzaten.. wat moesten we nu doen? met zn drieen onder 1 parapluutje als bescherming tegen de hagel blijven staan, en misschien wel geraakt kunnen worden door de bliksem (we zaten hoog en er was bijna geen begroeiing) of zo snel mogelijk naar beneden gaan? na 5 min besloten we toch maar voor de tweede optie en zijn we met behulp van een enorme adrenalinestoot de berg zowat ´afgerend´. ik ben nog nooit zo bang geweest..

Donderdag was gelukkig minder angstaanjagend! Met spierpijn in onze benen zijn we met de groep naar de pisaqruines gegaan. Wat een uitzichten! Toen ik boven aan de berg stond, kon ik mij helemaal inleven in de toenmalige inka-koning. Wat voel je je machtig als je zo over je rijkdom en je land kan kijken!

Vrijdag ging Annebel alweer terug naar Cusco om zaterdag naar Ecuador te vliegen. Dit vonden Masje en ik natuurlijk erg jammer.. we hadden zo´n gezellige week gehad met zn drieen: gelachen, gewandeld, bang geweest, gehuild en natuurlijk ook geshopt. Na afscheid genomen te hebben zijn masja en ik naar Ollantaytambo gegaan. Met het openbaar vervoer! En wat is dat leuk! Zodra je op een busplek komt schreeuwen de chauffeurs de bestemmingen naar je toe: urubamba urubamba! calca calca! Ollantaytambo Ollantaytambo! Je hoeft je dus absoluut geen zorgen te maken dat je niet weet welk busje je moet hebben, en ook de plaatselijke bevolking waarmee je reist is behulpzaam.
In Ollantaytambo zijn ook ruines van de inkas, maar weer met een totaal ander uiterlijk en karakter. De ruines zijn mij dus zeker niet gaan vervelen! en dat was ook maar goed ook, want zaterdag (alweer de laatste dag!) zijn we weer ruines gaan bezoeken.. Moray was dan ook de klap op de vuurpijl! Deze ruines lopen in een cirkel naar beneden. En als je daar dan midden in die cikel staat en je kijkt om je heen voel je weer die machtigheid van die inkakoningen hihi! Het taxiritje van Maras naar Moray was ook zeker het mooiste van de week: je rijdt over een prachtige vlakte met groen gras, mais, heel veel boterbloemen en ziet overal peruaanse vrouwen, kinderen en ook mannen lopen met hun kudde schaapjes, kudde koeien of pakezels.

En toen gingen we alweer terug naar Cusco, wat we helemaal niet erg vonden. Een week in de heilige vallei had ik niet willen missen, maar hier in cusco ben ik nu vetrouwd, is er internet en ben ik weer fijn op mn vertrouwde plekje terug. Vandaag is het echter gekkenhuis hier in de stad, het is namenlijk carneval! nu heb je waarschijnlijk als idee bij carneval kostuums, kleurige kleding en heel veel muziek maar zo is het hier dus NIET. Ze vieren het hier door elkaar te bekogelen met waterballonnen, schuimsprayen en hele bakken met water. In Taray waren we al een keer bekogeld met waterballonnen, maar hier is het helemaal erg. Het maakt niet uit of je zo onopvallend mogelijk langs de muur voorbij loopt (zoals mas en ik hebben geprobeerd), je wordt alsnog helemaal ondergegooid! wij waren vandaag dus doorweekt en zijn ons dus maar gaan omkleden. Ik ben benieuwd hoe vaak we dat nog zullen doen deze dag...

Verder ben ik natuurlijk weer hardstikke blij met al jullie berichtjes, ik lees ze met veel plezier!

Muchos besos, R.

  • 14 Februari 2010 - 22:43

    Mapa:

    hee lieverd. tja nu zijn we in peru en genieten van lima en straks van al het andere moois dat jij hebt beschreven, het was wel veel in een week. wat een bijzondere manier van carnaval vieren. hier in lima merk je er niets van.we zijn nog benieuwd naar je foto´s
    dkus mapa

  • 15 Februari 2010 - 01:30

    Annebel:

    Ik vond het ook heel jammer om afscheid te nemen. Heb het zo gezellig gehad met jullie! Wel heel leuk dat jullie nog twee van die super dagen hebben gehad. Ik vond die taxirit naar Moray ook zo prachtig! Quito is heel erg wennen, voel me namelijk onveilig op straat en dat is zo'n verandering met Cusco! Het is wel lekker warm. Morgen ga ik met een ander NL meisje ook het carnaval opzoeken hier in het historische centrum, zijn vandaag al bespoten met zo'n spuitbus met dat vieze witte spul, super chill.. Geniet er nog van chica's! En doe de Plaza de Armas de groetjes van me :). Liefs, Annebel

  • 15 Februari 2010 - 12:42

    Maaike:

    Schatje, ik heb alles in een adem gelezen. Heb nu de tijd, want ziek thuis. Eindelijk! Het klinkt allemaal eigenlijk best heel homey, zoals je over je reis schrijft. Gezellig met Mas shoppen, mooie landschappen bekijken, lol in de taxi (lijkt me echt te grappig!) en veiligheid in je gastgezin. Klinkt goed, mops!Alleen die klote-regen. Geluk bij een ongeluk: komt een rijke Nederlandse in Peru en geeft 500 euro aan voedsel. Goed toch, dat jij daar bent met dat geld! Meant to be, echt. Natuurlijk laat je het grondig uitzoeken, zodat er geen misbruik van jouw geld wordt gemaakt. Go girl!
    Berichtje van hier: onze lieve Jered is geruild met Harm. Die zit nu in ons team, erg hè? Jered is er kapot van... En Roemer is captain, ik niet meer. Ach, zal jou wat boeien, zo ver weg in warm en waterig Peru (gekke versie van Carnaval na zo'n regenramp, dat dan weer wel). Ik mis je niet (beetje...), maar ben wel heel blij dat je het zo goed hebt daar. Sprak je broer bij bar Italia een week na je vertrek en die vertelde dat je het moeilijk had. Volgens mij gaat het nu goed, toch? Hou vol hoor, hier is niets te beleven, behalve Thomas natuurlijk. Verder koud, sneeuw en koud. Ik ga vrijdag skien, dus ik mail wel weer in maart. Dag lieve, lieve schat, heb het goed en geniet.

    Dikste kus,
    Maaike

    P.S. Ik heb alweer 2 keer getennist en het ging goed! Nul backhand, maar een lol dat ik had...!

  • 15 Februari 2010 - 15:11

    Stichting Muses:

    Hee Rozan!
    Klinkt echt als een muy bonita semana! leuk hoor om te lezen. wat maak je toch allemaal gave dingen mee! ik zou zeggen geniet nog met volle teugen ;)
    Groetjes Nicole

  • 15 Februari 2010 - 21:00

    Brian En Eveline:

    Hi lieve Rozan,
    Wat fijn om te lezen dat je zo kunt genieten, zelfs als je heel bang bent boven op de berg! En wat een contrasten tussen een redelijk goed leven en echt arm zijn (en dan ook nog je huis kwijt zijn). Dat zal wel veel indruk op je gemaakt hebben. En dan is het natuurlijk wel heel fijn dat je echt iets kunt doen daar.
    Wat heerlijk dat Chris en Addrie er nu misschien al zijn en samen met jou kunnen genieten. En natuurlijk eind volgende wek je verjaardag vieren! Echt op z'n Peruaans?

    We blijven je volgen.
    Dikke kus, ook voor Chris en Addrie!
    Brian en Eveline

  • 15 Februari 2010 - 21:01

    Marianne:

    Hoi Rozan, leuk verhaal om te lezen wat je allemaal ziet en doet, zo ben ik ook een beetje in Peru geweest. Lees net dat je ouders ook al in Lima zijn, bofferds hoor en ze gaan lang he, ik kreeg nog een mailtje van ze. Meisje geniet nog even van alles en van alle leuke mensen die je daar ontmoet, veel succes en een dikke kus van mij, Marianne

  • 16 Februari 2010 - 09:38

    Nuria:

    Hola chica,

    Wat een mooie reisweek heb je gehad. Grappig, dat gevoel van macht bij het uitzicht van juist gekozen lokaties van Inca heersers kreeg ik ook tijdens de reis. Wat ben je dapper geweest bij bliksem en haggelwandeling! Ik hoor je denken: paraplu uitklappen of inklappen? Het is maar heel goed, dat onze bliksem-mama dit niet heeft meegemaakt. Er was dan zeker een grote crisis uitgebroken, haha...

    Ciao xxx Nuria
    ps. gooi eens een waterballon terug

  • 16 Februari 2010 - 12:24

    Koos En Koosje:

    watervalletjes, hagelstenen, angsttraantjes,zoutplassen en waterballonnen: maar ook lieve mensen al zijn ze dan arm en snappen dat jij dat niet bent. Tja zo'n reis is hartstikke bijzonder, nog meer als je jong bent.
    Geniet er met volle teugen van, want dit soort ervaringen laten zich nooit meer wissen.
    Lieve Rosan, we vinden het erg leuk om je verhalen te lezen, verhalen die ook door je leuke foto's worden ondersteund.
    besos de Koos en Koosje

  • 20 Februari 2010 - 14:26

    Marlou Van Reemst:

    Lieverd! Wat fantastisch allemaal! Wij genieten mee met je verhalen. Zuid amerika wordt absoluut onze volgende reis ;)

    Enjoy leukerd! We denken aan je. Veeeeeeeeel liefs, van Fien&Lou

  • 20 Februari 2010 - 15:40

    Hans En Ida:

    lieve rozan...wat een mooie verhalen en prachtige foto's...ook alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag...je doet het geweldig daar en hebt je plekje gevonden...mag je trots op zijn. Wij gaan een weekje naar de schagerlaan en da

  • 20 Februari 2010 - 15:42

    Hans En Ida:

    ...ik was nog niet klaar...en dan 4 weken naar nepal de bergen in...een mooi jaardag en groeten aan "mapa"...liefs van hans en ida

  • 21 Februari 2010 - 10:38

    Ellie Ter Averst:

    Hé Rozan, wat een prachtig verslag en wat maak je allemaal mee. natuurlijk van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!!! geniet nog van je laatste weken, doe voorzichtig en pas goed op jezelf.
    liefs Ellie

  • 21 Februari 2010 - 14:37

    Cor En Rose:

    dag rozan wat heb je weer een hoop beleefd watzal je bang geweest zijn met
    het onweer,dit was in holland ook al.wij hebben je kaart ontvangen, hij heeft er 12 dagen overgedaan.met cor gaat alles goed. het is fijn te lezen dat je het nu toch wel naar je zin hebt.tot het volgende bericht, groetjes van ons.

  • 21 Februari 2010 - 17:09

    Mieke:

    Hallo Rozan, ik vind het heel leuk je verslagen te lezen over wat je samen met Masja meemaakt. Wat fijn dat jullie elkaar daar zo gevonden hebben.Ik had nog geen foto's gezien en zie haar nu in Peru op jouw blog.Dat doet me heel goed natuurlijk. Veel succes met jullie hulp voor de bewoners van de beschadigde huizen.Wat een nuttige besteding van het geld dat je al verzameld had, goed hoor. Jullie maken echt heel veel mee. Ik wens je nog een mooie tijd daar. Mieke, moeder van Masja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rozan

Lieve vrienden en familie, Op deze blog zijn al mijn reisverslagen te lezen van mijn vorige reis naar Peru en van mijn aankomende reis door Zuid-Amerika. Ook zal ik jullie op de hoogte houden van de uitgaven van het ingezamelde geld voor de vrijwilligersprojecten in Cusco, Peru. Ik hoop jullie enthousiast te maken met mijn reisverslagen! Liefs Rozan

Actief sinds 04 Nov. 2009
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 32937

Voorgaande reizen:

05 Maart 2014 - 05 Juni 2014

Van Buenos Aires naar Cuba

23 Januari 2010 - 20 Maart 2010

Al het moois in Peru

Landen bezocht: