´Profe, Profe!´ - Reisverslag uit Cusco, Peru van Rozan Veen - WaarBenJij.nu ´Profe, Profe!´ - Reisverslag uit Cusco, Peru van Rozan Veen - WaarBenJij.nu

´Profe, Profe!´

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Rozan

01 Maart 2010 | Peru, Cusco

Allereerst: thnx again voor alle leuke berichtjes en felicitaties! Ik heb een gezellige verjaardag gehad met papa en mama en Masja. Ze hadden een knalrose taart gekocht met daarop ´Feliz cumpleaños Rozan´ en het appartement was ontezettend leuk versierd. S´avonds hebben we heerlijk culinair en luxe gegeten in een restaurantje vlakbij plaza de armas, kortom een leuke dag!

Verder is er alweer een week vrijwilligerwerk voorbij! Het was een top-week. Van maandag t/m woensdag heb ik in de ochtend steeds twee groepen tennisles op het sportcomplex IPD gegeven. Woensdag was de laatste dag van de vakantie en toen werd er een presentatie van alle sporten gegeven als afsluiting. Toevallig waren papa en mama die dag mee gegaan om te kijken en foto´s en video´s te maken. De directrice was superenthousiast dus we moesten tijdens de presentatie op de ereplaats gaan zitten, helemaal vooraan achter een tafel! We werden op handen gedragen..

Vanaf donderdag ben ik in de middag les gaan geven. Er komt nu steeds een groep tennissen die normaal een andere sport beoefend. En ze zijn fanatiek! Als ze iets willen weten of niet snappen roepen ze meteen ´profe, profe!!´ (Afkorting van profesor, leraar) en beginnen ze gezellig in het spaans tegen mij te babbelen. Maar het les geven in het spaans lukt mij aardig. Gelukkig is Mario er altijd en kan hij af en toe iets uitleggen als ik het even niet meer weet. Het is zo leuk om te zien dat die kinderen genieten en ik krijg ook zoveel credit. Als de les is afgelopen moet je ze bijna van het veldje slepen en als dat dan is gelukt word ik overladen met zoentjes! Ook is het zo leuk om meteen te zien wie er talent heeft. Op de dag dat papa en mama kwamen kijken was er bijvoorbeeld een meisje die echt heel goed was. Toen we bezig waren de rackets en ballen op te ruimen bleef zij als enige bij ons ´hangen´. Ze had mijn racket voorzichtig gepakt en ging nog even de voor- en backhandslag oefenen. Ze kon er geen genoeg van krijgen..

Donderdag had Mario een afspraak voor mij geregeld op de internationale tennisclub. Na de lessen hebben we een taxi gepakt en zijn we gaan praten met twee tennisleraren. Ze wilden natuurlijk weten wat voor niveau ik had.. ik heb maar meteen gezegd dat ze niet al te hoge verwachtingen moesten hebben want ik was al een keer gevraagd door een leraar van IPD of ik wel eens tegen Serena Williams had getennist, HAHA! En dus vroegen ze of ik de volgende dag (op mijn verjaardag!) Om half 9 s´ochtends wilde komen tennissen. Natuurlijk wilde ik dat wel! Ik ben vrijdag dus naar de tennisclub gegaan met de gedachte dat ik al na 5 minuten heigend op zou geven omdat we hier op zo´n een grote hoogte zitten. Maar het ging hardstikke goed! Ik heb eerst een wedstrijdje gespeeld tegen een meisje (6-1 gewonnen hihi) en ben daarna samen met haar en 7 andere jongens gaan trainen. Wat was het heerlijk om weer te kunnen sporten! en ook met mensen die een goed niveau hebben. Nou waren de banen natuurlijk niet geweldig.. er zijn twee gravelbanen waarvan de lijnen met een soort krijt steeds worden getekend, alleen is het achterveld veel te klein gemaakt haha! En er zijn twee betonnen banen. De ballen waren ook niet al te best, de vellen hingen erbij maar dat kon mijn pret natuurlijk niet drukken! Het was een leuke start van mijn verjaardag. Woensdag ben ik weer uitgenodigd te komen trainen, ik kijk er naar uit!

Dit weekend zijn we met zn vieren van alles gaan bezoeken: Zaterdag Tambomachay, PukaPukara, Q´enko en (nog een keer voor papa en mama) Sacsayhuaman. Elke inka-ruine is weer anders en heeft weer zijn eigen charme. Zo werd Tambomachay gebruikt als uitrustplaats voor de hogere heren en werd Q´enko gebruikt als offerplaats. Tijdens zo´n een offer wordt het hart van een lama doorstoken. Als het bloed over de steen naar rechts stroomt, belooft dat een goed jaar. Stroomt het bloed naar links dan zal het een slecht jaar worden. Zondag zijn we eerst naar Andahuaylillas gegaan. Een klein schattig dorpje met een gezelilg pleintje en een mooi klein kerkje. Daarna zijn we doorgereden naar Pikillaqta, ruines van de pre- inka. Deze mensen gebruikten veel kleinere stenen dan de inka´s. Onderweg kwamen weer ingestorte huizen tegen, maar nog nergens hebben we het zo erg gezien als hier. Hele dorpen stonden onder water, het leken net eilandjes in een groot meer. De mensen zijn verhuist naar grote tentenkampen en moeten nu wachten totdat het water is weggezakt. Onze tocht eindigde in Tipón, de mooiste bezienswaardigheid van dit weekend! Tipón bestaat deels uit een groot waterreservoir. Overal loopt water door geulen of over stenen. Zo inmens knap zoals de inka´s dat hebben gebouwd, want alles is perfect waterpas.. Terug gekomen in Cusco was er een groots feest op plaza de armas met allerlei dansen! Ik weet niet precies wat er gevierd werd. Vast en zeker een soort carneval!

En nu is het dan alweer maandag. Papa en mama vertrekken vandaag voor 2 weken naar Chili. Ze gaan eerst naar Arica aan de kust. Deze plek is niet getroffen door de aardbeving of tsunami. Daarna willen ze naar San Pedro de Atacama, maar dat is nog even afwachten of dat wel mogelijk is. Ik verhuis vandaag naar het studentenhuis, vast ook hardstikke gezellig! Deze week ga ik aan Theresa en Mario voorstellen lijnen van een tennisveld en palen aan de zijkanten te zetten op een betonnen speelveld en een net te kopen. Ze hebben dan al het materiaal en kunnen verder gaan met tennissen als ik weg ben. Ook gaan we deze week bekijken wat er nog meer nodig is op het project. Het overgewicht van de rackets heeft veel minder gekost dan ik had verwacht, €122,50 en het eten voor de slachtoffers heeft €473, 50 gekost. Dat betekent dat ik nu nog €416 over heb en dat is nog een flink bedrag! Ik wil daarom de helft hiervan gaan gebruiken voor nog een ander vrijwilligersproject, waarschijnlijk het project van Masja. Zij werkt op een opvang voor kindertjes van ongeveer 2/3 jaar oud waarvan de vader verslaafd is aan alcohol en de moeder niet de hele dag voor de kinderen kan zorgen. Dit project is erg arm en kan hulp goed gebruiken. We gaan het deze en volgende week allemaal goed bekijken!

ZO. Het is weer een lang reisverslag geworden. Veel langer dan mijn bedoeling, maar hier in Cusco blijf je schrijven over al het moois!

Besos y hasta luego, R.


  • 01 Maart 2010 - 14:12

    Manon- Activity Int.:

    Hoi Rozan!

    Wat een superleuk bericht; wat ontzettend gaaf dat de kindjes in Cusco zo enthousiast zijn over de tennislessen. Gelukkig dat je, ondanks het 'gedoe' om ze er te krijgen, alle rackets en ballen hebt meegenomen.
    Wat ontzettend indrukewekkend trouwens wat je allemaal hebt gedaan voor de slachtoffers van de regen. Ik weet zeker dat Peru heel blij is met je komst!!

    Geniet nog van je tijd in Peru!

    Groetjes uit Enschede,

    Manon - Activity International

  • 01 Maart 2010 - 15:24

    An En George:

    Hallo Rozan,

    Wat maak jij veel mee en wat zal dat op jou een onvergetelijke indruk achterlaten waar je later met veel genoegen en plezier op zal terug kijken. Als ik zo de achtereenvolgende verslagen lees, ben ik echt wel jaloers. Het is heerlijk om te lezen welke mogelijkheden er in deze tijd zijn om deze indrukken en ervaringen op te doen.

    Een week voor dat jouw ouders vertrokken hebben wij ze opgebeld om hun een goede reis toe te wensen en hen verzocht onze welgemeende groeten aan jou mede te delen. Onderhand zijn ze mogelijk al op weg naar Chili. Het zijn toch echte wereldreizigers. Ik kan mij zo voorstellen dat het voor jou en de "oudjes" bijzonder leuk was om daar, in het verre Peru, jouw verjaardag te vieren. Hebben jullie trouwens nog cavia's gegeten of dat speciale bier gedronken (bierproductie waar de binnenzijde van de monden van oude vrouwtjes aan te pas komen)?

    Wij zelf hebben het druk, maar dat doen we eigenlijk zelf. Daarom zijn we 2 weken geleden naar een simpele misical productie "Ja zuster, Nee zuster, geweest. Vroeger waren dat televisie afleveringen van Annie MG Schmidt. Deze afleveringen waren samengevoegd tot één musical waarbij het publiek mocht meezingen. Wat mij verbaasde was dat er zoveel jongelui aanwezig waren. Je vader en moeder zullen zich beslist o.a. de liedjes "in een rijtuigie" en mijn opa mijn opa herinneren.

    Vanavond gaan we naar Hans Liberg. Ik vind hem geweldig zoals hij klassieke muziek en pop door elkaar heen speelt en in elkaar over laat gaan. Ook zijn conferances , tussen de muziek, zijn bijzonder leuk.

    Nou Rozan, dit was een klein berichtje uit " Hollanda". Blijf lekker genieten en als je pap/mam nog ziet voor vertrek doe ze dan de groeten. Overigens kijken wij uit naar het volgende verslag.

    Groetjes An en George

  • 01 Maart 2010 - 16:21

    Marianne:

    Hoi Rozan, weer een leuk verslag van je, wat leuk he voor die kinderen om te sporten, en als je weg bent kunnen ze doorgaan. Geniet nog van je verblijf en van alle mensen die je daar ontmoet, dag liefs en groetjes, Marianne die een heel hoog niveau heeft met tennissen!!!!!

  • 01 Maart 2010 - 16:24

    Mapa:

    Lieverd. we vertrekken vandaag maar hebben nog je reisverslag gelezen en je foto's bekeken.Het is precies zoals je hebt opgeschreven. Het is geweldig om allemaal mee te maken. Succes met de tennislessen en de tennisbaan.Veel lliefs en tot over 14 dagen dkus mapa.

  • 01 Maart 2010 - 17:38

    Amante Secreto:

    Hola miel, te quiero tanto, Mi amor para usted consigue más fuerte y más fuerte. 3 más semanas que yo le puedo tener en mis brazos. Adórele roosje. El beso grande grande de mí.

  • 02 Maart 2010 - 15:46

    Maaike:

    Schatje patatje! Dus Bent zegt: waarom moet je nou huilen mamma?! Ik vraag hem of hij kan zien wie dat is op de foto's. Rozan van jouw tennis, zegt ie. Ik moet huilen omdat Rozan applaus krijgt voor het goede werk dat ze doet voor de mensen daar. Die zijn heel arm en hun huizen zijn kapot door de regen. Rozan helpt ze met eten en dekens en ik ben trots op haar dat ze dat doet. Ze is heel ver weg...

    Tja...

    Liefs, Maaike

  • 02 Maart 2010 - 19:23

    Fien:

    Okeee, ik had net een prachitg berichtje achter gelaten, maar zie t neit verschijnen. dus hier poging 2;

    Roosjelief!! Wat een prachtige verhalen. Ik geniet met je mee!! Ben zeer onder de indruk van al je projecten, hoe had ik ook anders van je kunnen verwachten, maar toch, wauw!! Geniet van alles en iedereen! De tijd vliegt voorbij! Weet je al wanneer je terug bent in Nederland?
    Lieverd, hoewel een beetje laat, ik wens je nog een heel fijn en prachtig 19e levensjaar toe! Zie uit naar een Date, om verhalen en foto`s uit te wisselen ennuh.. je krijgt de knuffeldood!!!

    Dikke zoenen uit t warme Saigon.

    xx Fien

  • 03 Maart 2010 - 09:18

    Nuria:

    Hola chica,
    Je hebt een heerlijke week gehad! Een leuke en sportieve verjaardag met een schitterende taart (hmm, ziet er goed uit) en slingers. De kinderen genieten van de tennislessen van juf Rozan. Dat jongetje dat in de rij stond te wachten en even met het racket gitaar ging spelen, deed mij denken aan Inti de man. Ga zo door met de kinderen. Het zou heel mooi zijn als de kinderen na je vertrek ook door kunnen gaan met het tennissen....
    Ciao XX Nuria

  • 06 Maart 2010 - 15:45

    Hans En Ida:

    Lieve Rozan!
    Wat een prachtige verhalen schrijf je.
    Geniet nog maar lekker van de laatste weken.
    We wensen jullie een hele goede terugreis.
    Dikke kus,
    Hans en Ida.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rozan

Lieve vrienden en familie, Op deze blog zijn al mijn reisverslagen te lezen van mijn vorige reis naar Peru en van mijn aankomende reis door Zuid-Amerika. Ook zal ik jullie op de hoogte houden van de uitgaven van het ingezamelde geld voor de vrijwilligersprojecten in Cusco, Peru. Ik hoop jullie enthousiast te maken met mijn reisverslagen! Liefs Rozan

Actief sinds 04 Nov. 2009
Verslag gelezen: 177
Totaal aantal bezoekers 32932

Voorgaande reizen:

05 Maart 2014 - 05 Juni 2014

Van Buenos Aires naar Cuba

23 Januari 2010 - 20 Maart 2010

Al het moois in Peru

Landen bezocht: