Buenos Aires, Iguazu y Salta - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Rozan Veen - WaarBenJij.nu Buenos Aires, Iguazu y Salta - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Rozan Veen - WaarBenJij.nu

Buenos Aires, Iguazu y Salta

Blijf op de hoogte en volg Rozan

18 Maart 2014 | Argentinië, Salta

Buenos Aires, de stad met net zoveel inwoners als heel Nederland. Inmens groot maar met een ontzettend gezellige sfeer. Vijf dagen lang hebben we gestruind door de verschillende wijken: La Boca met zijn kleurige huizen en tango, Recoleta met zijn markt en begraafplaats met enorme tombes, San Telmo met zijn zondagmarkt en bandjes met dans, Palermo met parken en dan nog de rijkere buurten vlakbij Rio de Plata met grote flats. Op de laatste dag van ons verblijf zijn we naar een gauchoranch gegaan op het platteland in de buurt van Buenos Aires. We hebben paard gereden, geluisterd naar een Argentijnse gitarist en Argentijnse dans gezien tijdens een overheelijke bbq met ENORM veel vlees. En niet te vergeten, we hebben mate gedronken! Mate drinken is een heel sociaal gebeuren. Het is een soort thee dat uit een kalebas wordt gedronken, vaak in een groep. De gastheer doet kruiden in de kalebas en gooit er steeds warm water bij dat via een metalen rietje met filter wordt opgeslurpt. De gastheer neemt de eerste slok want deze is het bitterst. De rest van de groep moet het metalen rietje op dezelfde plek houden en mag het niet afvegen voordat ze zelf gaan drinken want dat is respectloos. Mate maken kan op allerlei manieren en elk heeft zo zijn betekenis. Iemand koude mate geven of iemand de eerste slok laten nemen betekent dat je diegene niet mag. Iemand warme mate met suiker geven betekent dat je het wilt goedmaken. Een vrouw warme mate geven met honing betekent dat je haar ten huwelijk vraagt. En zo zijn er nog veel meer betekenissen die worden gegeven aan de manier waarop mate aan iemand wordt geserveerd. Hoe dan ook, wij vonden het niet te drinken! Na afloop van de bbq sloofden de gauchos zich uit op hun paarden tijdens een demonstratie van de verschillende spelen. We hadden ons geen betere afsluting van Buenos Aires kunnen wensen!

Na een busrit van 18 uur (gelukkig in cama´s, stoelen die 180 graden plat kunnen) kwamen we aan in ons hostel (met zwembad!) in Iguazu. Meteen werden we opgehaald om naar de Braziliaans kant van de Iguazu watervallen te gaan. Prachtig! De volgende dag zijn we naar de Argentijnse kant van de watervallen gegaan. Nog mooier! We zijn met een speedboot langs en onder de watervallen door gevaren. Kletsnat, maar een geweldige ervaring. We hebben miereneters, spinnen, tropische vogels en een krokodil gezien. Oja, en een capucijnenaapje, maar die was zo ver weg dat we die maar niet meetellen. De volgende dag hebben we een rustdag aan het zwembad genomen. Lekker zonnen en de busrit naar Salta geboekt samen met Nils, een hele aardige Belg met wie we een tijdje samen reizen.

De busrit was wederom lang (24 uur dit keer), maar het was het waard! Salta is een mooie stad en heeft een mooie omgeving. We hebben een museum bezocht waarin drie perfect bewaarde gemummificeerde kinderen liggen, geofferd door de Inca´s 500 jaar geleden. Heel macaber, maar indrukwekkend om te zien. Gisteren zijn we al kauwend op cocabladeren tegen hoogteziekte en met een roggelend oud chauffeurtje de bergen rond Salta in gegaan naar 4000 meter hoogte. We hebben prachtige landschappen gezien: rotsen bestaande uit allerlei kleuren en kuddes lama`s die stonden te grazen. Tijdens de terugreis betrok de lucht maar in Salta was nog niets te merken. Tot vannacht toen het onweer recht boven ons los barstte. We hebben 2 uur lang wakker gelegen, beneden in het hostel stond het blank. Ik ben altijd al bang voor onweer, maar zelfs Anouk kneep hem. Vandaag dus maar weer een rustdagje ingepland. Morgen vertrekken we naar Tilcara, een stadje in het gebied Quebrada de Humahuaca waar mooie natuur moet zijn.

Ik wil iedereen die geld heeft gedoneerd voor de vrijwilligersprojecten in Cusco heel erg bedanken. De teller staat nu al op 830 eur! Volgens de planning zullen we halverwege april aankomen in Cusco.

Liefs, Rozan

Madelief:

klinkt LEUK kind! Geniet ervan. Ik blijf graag meelezen! X duo

• 19 Maart 2014 - 10:45

Kim:

Ontzettend leuk om te lezen!! Heel veel plezier xx

• 19 Maart 2014 - 16:37

Maaike:

Tel er nog maar €50 bij op. Heb ik net overgemaakt! Veel plezier daar! Hier gaat t alleen nog over competitieindeling, competitietraining, competitiebijeenkomst, competitieteametentje en wat mij betreft over toekomstige competitiezuipfeesten. Erik Flent zit bij ons. Ben zoooo blij! XM.

• 20 Maart 2014 - 17:45

Koos En Koosje:

Lieve Rozan,
    Jij bent nu een heel mooie reis aan het maken, een reis die wij ook nog graag zouden maken. Wie weet komt het er nog eens van voor deze 2 senioren:
    Op de foto's zagen we dat je voor de tango niet jong hoeft te zijn en als er voor de lange busreizen te bed gegaan kan worden, is dat dus ook niet onoverkomelijk. Het eten zag er ook al goed uit en met een omweg ga je ook langs een verfrissende waterval, die kennelijk ook een beetje een dierentuin is.
    Wat moet jij genieten en het zij je gegund. Tot het volgende verslag.
    liefs van
    Koos en Koosje

• 20 Maart 2014 - 19:19

Stephanie :

Hi Rozan,

Wat leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt!!
    Geniet ervan en heeeel veeel foto's maken he!
    Ik mis je hier in iedergeval al wel bij Sam ;-)
    xxx

• 21 Maart 2014 - 19:06

An En George Jonkhoff:

Lieve Rozan, hier een reactie vanuit Sweet Lake City (21-03-2014).

Ja wat moet ik zeggen? Het is super dat jij deze mooie uitdaging bent aangegaan. Daar is zeker wat moed voor nodig en nog belangrijker je moet het zien en in de gelegenheid zijn. Wat dat betreft blijkt steeds weer dat jij toch echt een vogeltje bent voor wie het soms nodig is om uit te vliegen.
    Wat een prachtige foto,s en een spannend reisverslag. Daar willen wij wel meer van weten, het leest makkelijk weg.

Fantastisch dat je trouwens ook naar die mooie stad (Cusco) gaat. Destijds, toen wij een stukje jonger waren (ja, ja) zijn we daar ook geweest. Na aankomst in Cusco eerst naar Aqua Caliente (daar overnachten) en de volgende ochtend vroeg naar Machu Picchu, geweldig. Maar wat jij nu mee bezig bent durfde wij toen echt niet van te dromen. Wat een prachtige natuur en culturen zal je op deze indrukwekkende reis meemaken. Maar als je dan toch in Cusco bent aangekomen, wel dan cavia,s eten. Zijn de Peruanen gek op.

Nou lieve nicht geniet, geniet en geniet. Je leeft maar 1 keer. In tegenstelling tot bovenstaande verslag eindig ik maar met de hartelijke groeten van An en George. Dat doe ik omdat in feite de vrouw toch vaak de regering in huis is. Heb ik overigens geen probleem mee hoor.