Arriba, Abajo, Al Centro, Al Dentro! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Rozan Veen - WaarBenJij.nu Arriba, Abajo, Al Centro, Al Dentro! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Rozan Veen - WaarBenJij.nu

Arriba, Abajo, Al Centro, Al Dentro!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Rozan

30 Januari 2010 | Peru, Cusco

Langzamerhand begin ik hier steeds meer mijn eigen plekje te vinden. Deze week waren de Spaanse lessen van half 3 tot half 7. Mijn leraren waren Hans en Rodolfo. Tot vervelends aan toe willen ze constant met je praten, natuurlijk hardstikke goed want zo leer je het het beste! Ik merk nu al dat mijn woordenschat groter is en dat ik al beterkan communiceren met mijn gastgezin. Het eten in het gastgezin bestaat altijd uit soep en rijst met vlees. Het is lekker hoor,maar eergisteren hingen er kippentenen in de soep, dat was ietsje minder haha!

Gisteren zijn we met ons klasje en Rodolfo naar de markt gegaan. Deze markt is huge en ze verkopen er echt ALLES: Lekkere dingen zoals fruit, brood, koekjes maar ook wat minder lekkere dingen zoals organen,koeienfoetussen, koeienkoppen, hele varkens, kikkers en natuurlijk ook cavia´s. Ondanks de wat macabere delen van de markt was het super leuk. We hebben met zn allen een jugo especiale genomen: verschillende soorten fruit, bier en melk. Arriba, abajo, al centro, al dentro! Proost! Ik heb ook meteen een grote ananas en koekjes voor mn gastgezin meegenomen. Hier waren ze natuurlijk hardstikke blij mee. Nadat we lekker uiteten waren gegaan, kwam ik tijdens een enorme stortbui met onweer thuis.. mn slaapkamer deels ondergelopen maar na een heel gedweil bleef het water gelukkig weg. Vandaag willen Masha en ik het inkamuseum bezoeken, ik ben beniuwd! Macchu Picchu kan ik waarschijnlijk helemaal niet meer bezoeken.. iedereen is inmiddels geavacueerd, maar Macchu Picchu wordt in ierder geval voor 2 maanden gesloten...

Aangezien er nog steeds heel veel hulp nodig is voor de slachtoffers van het noodweer en ik zoveel geld heb ingezameld, ben ik van plan om een deel van het ingezamelde geld al te gaan gebruiken. Ik heb er met mn gastgezin en met leraren op de talenschool over gepraat en zij vinden het ook een goed idee. Maandag of dinsdag ga ik dus samen met mn gastgezin en/of leraren van school met een auto veel eten inslaan.Uit verschillende bronnen heb ik gehoord dat daar het meeste behoefte aan is.Kleren zijn er al genoeg. Het gaat vooral om eten, drinken en zeil om tenten mee te maken. Een paar dagen geleden was er een enorme herdenking hier op plaza de armas, zie ook de foto's!

Het is heel fijn om al jullie leuke reacties te lezen! Daar word ik helemaal blij van. Volgende week alle belevenissen van het weekend en meer over hulp aan de slachtoffers.



  • 30 Januari 2010 - 16:34

    Koos En Koosje:

    lieve dappere Rozan,
    Wij hoorden dat je het thuisfront een beetje mist en daar zit natuurlijk een mooie kant aan. Maar met die leuke mailbox die jij voor je mooie reis hebt ingezet, kunnen we gewoon bij jou op bezoek.
    Over bezoek gesproken: gisteren waren die lieverdjes die 'tus padres' zijn, bij ons. Om ze nog meer in de Zuid-Amerikaanse sfeer te brengen hebben we ze getrakteerd op onze reis van 2003 in Peru, Chili en Bolivia. En natuurlijk ook met beelden van Cuzco, zelfs met regen. Driedubbel genieten, want een mooie reis, lekker eten (kip zonder pootjes) en gezellig. Wij zijn trouwens bezig een reis naar China voor te bereiden.
    Nou het ga je goed en in een volgende reactie zal ik er wat meer Spaans in doen.
    liefs
    Koos en Koosje

  • 30 Januari 2010 - 16:50

    Mapa:

    Hoi Lieverd,

    Wat een leuke foto's van je familie. dat gevilde beest ziet er niet aantrekkelijk uit maar zal vast wel lekker smaken. Heel goed dat je de eerste nood wil lenigen van de getroffenen. Goede besteding. fijn weekend en wij blijven genieten van je verslagen en foto's liefs mapa

  • 30 Januari 2010 - 18:52

    An Jonkhoff:

    Lieve Rozan,
    Je belevenissen volgen we op de voet. Het is jammer dat je best een pittige start hebt moeten maken en dat Macchu Picchu er niet in zit. Het is echter wel fijn dat je op dit moment al jezelf in kan zetten om in ieder geval de mensen te helpen. Ik geniet van je verslag en de foto's. Daardoor beleef ik de sfeer met volle teugen, zeker omdat mijn herinneringen aan Peru onvergetelijk zijn. Ook voor jou wordt dit een geweldige en onvergetelijke ervaring.
    Heel veel moois, lieve mensen om je heen en fijne belevenissen toegewenst.
    Liefs, An

  • 30 Januari 2010 - 19:11

    Thijs:

    Wow, dat die regen ook in cusco zelf zo veel schade heeft aangebracht... zijn er niet veel meer dorpen afgesloten waar wij niks van horen omdat er geen toeristen zijn? zie er heftig uit! al bij mamma Afrika geweest? een hilarische plek! hier in bergen sneeuwt t nu weer enorm heftig maar is het heerlijk. hoop dat je snel cuy gaat eten (heb je dat ook weer gehad) en dan zo snel mogelijk went daar. Geloof me, over twee weken weet je niet beter dan dat al het eten ooit gemaakt bestaat uit rijst en kip. heerlijk! geniet ervan, groeten , thijs

  • 30 Januari 2010 - 20:22

    Marianne:

    Leuk Rozan, de foto's,wat heb je al veel meegemaakt, wel een ramp he voor de mensen daar, fijn dat je wat voor ze kunt doen. Leuke meiden van je klasje en een leuk gastgezin, succes en houd je goed liefs, Marianne

  • 30 Januari 2010 - 21:55

    Paulien:

    Wat een belevenissen al Roos! Spannend hoor! Je gastouders zien er heel lief uit. Het fruit op de markt ziet er lekker uit, dit in tegenstelling tot het varken. Wat vast erg smakelijk is ;) Super goed dat je alvast wat geld gaat besteden! divertirse! Buena suerte! xoxo

  • 31 Januari 2010 - 12:46

    Stichting Muses:

    Hee Rozan,
    wat goed dat je besloten hebt daar een deel van je geld aan te besteden! en fijn om te horen dat je spaans de goede kant op gaat! fijne dag verder vandaag!
    Groetjes Nicole

  • 31 Januari 2010 - 16:45

    Brian En Eveline:

    Lieve Rozan,
    Zo kort weg en al zoveel gezien en meegemaakt. De mooie en minder mooie kanten van het reizen en een nieuw land. En daar kun je zoveel van leren en dat wilde je heel graag. Fijn om zo je verslagen te lezen en de foto's te zien. Ook al zijn we ver weg, toch eigenlijk ook dichtbij. We kunnen ervaringen blijven delen en meebeleven. Wat mooi om zo al een goede besteding voor het geld te vinden en direct te kunnen helpen.
    We blijven je volgen en contact houden.
    Veel liefs, Brian en Eveline

  • 02 Februari 2010 - 08:22

    Nuria:

    Hi Rozan,
    Ik vond het echt super om met je te skypen. Tuurlijk gingen we af en toe lekker door elkaar praten. Zojuist je foto's bekeken, vreselijk die cavia. Nou, daar hoef ik geen hapje van! Leuk die foto's van het gezin en je kamer etc. Veel succes deze week op school en geniet van de excursies. Ik spreek je zondag! Liefs & XXX Nuria

  • 03 Februari 2010 - 13:46

    Herman En Joke L:

    Hi Rozan bedankt voor je leuke spannende reisverslagen en we gaan je op de voet volgen en reizen daarmee samen met je mee ook namens Wander en Sarah die best een beetje jaloers zijn
    op zoveel ondernemings geest en avontuurlijkheid

    liefs
    Herman en Joke
    net terug uit Vietnam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rozan

Lieve vrienden en familie, Op deze blog zijn al mijn reisverslagen te lezen van mijn vorige reis naar Peru en van mijn aankomende reis door Zuid-Amerika. Ook zal ik jullie op de hoogte houden van de uitgaven van het ingezamelde geld voor de vrijwilligersprojecten in Cusco, Peru. Ik hoop jullie enthousiast te maken met mijn reisverslagen! Liefs Rozan

Actief sinds 04 Nov. 2009
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 32923

Voorgaande reizen:

05 Maart 2014 - 05 Juni 2014

Van Buenos Aires naar Cuba

23 Januari 2010 - 20 Maart 2010

Al het moois in Peru

Landen bezocht: